KLAPPJAKT

SØRISHAVET, DESEMBER 2014

– Jeg ville at du skulle være den første som fikk vite det. Sam Simon har akkurat seilt ut fra Wellington for å slutte seg til «Operation Icefish» da kaptein Sid Chakravarty får telefonen fra Sørishavet. Det er Peter Hammarstedt.

Fra "Jakten på Thunder" av Eskil Engdal og Kjetil Sæter

Kaptein Peter Hammarstedt har tilbrakt ti vintre i Antarktis på jakt etter den japanske hvalfangstflåten. Før jul i 2014 seilte han ut for å jakte på den notoriske piraten Thunder. Foto: Simon Ager

Kaptein Peter Hammarstedt har tilbrakt ti vintre i Antarktis på jakt etter den japanske hvalfangstflåten. Før jul i 2014 seilte han ut for å jakte på den notoriske piraten Thunder. Foto: Simon Ager

Da Thunder ble bygget i Norge i 1969, var den landets mest avanserte fabrikktråler. Så forsvant den inn i en malstrøm av fordekte eierselskaper, bisarre skipsregistre og lyssky ekspedisjoner. Foto: Simon Ager

Da Thunder ble bygget i Norge i 1969, var den landets mest avanserte fabrikktråler. Så forsvant den inn i en malstrøm av fordekte eierselskaper, bisarre skipsregistre og lyssky ekspedisjoner. Foto: Simon Ager

– Jeg tror vi har funnet Thunder. Det er flere bøyer i vannet, og vi har visuell ID på fartøyet, som er 5,7 nautiske mil unna. Basert på overbygningen og profilen må det være Thunder, forteller han. Etter å ha avsluttet samtalen med Chakravarty klatrer Hammarstedt raskt ned trappen fra broen, småløper gjennom messa og inn i salongen. Med entusiasme orienterer han mannskapet om hva som ligger foran dem.

– Vi har funnet et fiskefartøy, og det er fiskeutstyr i sjøen. Vi må litt nærmere for å være helt sikre, men det virker som fartøyet vi har funnet, er Thunder. Andre dag av søket. Vi har en av dem! sier han. – Nå er vi i gang, roper en av mannskapet gjennom den begeistrede støyen, klappsalvene og hoiingen i salongen. På broen ser Adam Meyerson hvordan hekken på Thunder stadig kommer nærmere, han har kurs for å avskjære skipet, som nå seiler sørøstover – på vei bort fra garnblåsene.

– Ni minutter unna og vi haler lett innpå. Det er en god følelse å være på det raskeste skipet, humrer han. – La oss heise flaggene. Klargjør båtene! sier Hammarstedt, som akkurat er kommet tilbake på broen. Snart er hele dekksmannskapet i overlevelsesdrakter, de drar presenningene av de to lettbåtene som er festet på fordekket, noen henger over ripa for å få et glimt av skipet som forsøker å flykte inn blant isfjellene. Over Bob Barker vaier både det nederlandske flagget og Sea Shepherds eget – hodeskallen av en pirat hvor de kryssende knoklene er erstattet med en båtshake og en trefork.
– Vi avbrøt dem definitivt mens de fisket. De så oss og flyktet med en gang, sier Hammarstedt.
– De vet at de ikke har rent mel i posen. Kriminelle flykter, svarer Meyerson.

Bob Barker, ledet av kaptein Peter Hammarstedt, er navnet på skipet som tok opp jakten på Thunder. Skipet tilhører den militante miljøbevegelsen Sea Shepherd. Foto: Simon Ager

Bob Barker, ledet av kaptein Peter Hammarstedt, er navnet på skipet som tok opp jakten på Thunder. Skipet tilhører den militante miljøbevegelsen Sea Shepherd. Foto: Simon Ager

Sea Shepherd-mannskapet er frivillige og kommer fra mange ulike land. Her er kapteinPeter Hammarstedt (Sverige), kommunikasjonsoffiser Stefan Ehmann (Tyskland) og overstyrmannAdam Meyerson (USA). Foto: Simon Ager

Sea Shepherd-mannskapet er frivillige og kommer fra mange ulike land. Her er kaptein
Peter Hammarstedt (Sverige), kommunikasjonsoffiser Stefan Ehmann (Tyskland) og overstyrmann
Adam Meyerson (USA). Foto: Simon Ager

Snart kan de se navnet på fartøyet, det er festet til akter stevnen på en treplate som kan skiftes med et håndgrep. Thunder, Lagos. – Det er bare for vilt. Står navnet skrevet på skipet? Det er som å finne John Dillinger med navneskilt, ler Meyerson. Hammarstedt løfter håndkontrollen på VHF-radioen og anroper:
– Thunder, Thunder, Thunder. Dette er Bob Barker. PC9519. Anroper dere på kanal 16.
– Dette er Thunder på kanal 16.
– God ettermiddag, Thunder. Dette er Bob Barker. Dere fisker ulovlig i et CCAMLR-område.
– Sorry, sorry. Ikke engelsk. Bare spansk.
– Det er veldig heldig fordi hablo español también, sier Hammarstedt og ber Thunders kaptein om å vente til han får hentet opp den spansktalende fotografen Alejandra Gimeno til broen.
– Du fisker illegalt. Har du lisens til å fiske?
– Vi har en lisens, vi har en lisens. Skipet har nigeriansk flagg, og vi seiler i internasjonalt farvann. Over, svarer Thunder.
– Dere fisker i CCAMLR-region 58.4.2, og vi har en Interpoletterlysning på deg.
– Vi er underveis og fisker ikke. Forresten, hva er det for slags skip? Jeg ser du har et piratflagg. Hva er det? spør skipperen på Thunder.
– Fortell ham at vi er internasjonalt konservasjonspoliti, og at de er under arrest, sier Hammarstedt til Gimeno.
– No, no, no. Negativo. Du har ingen myndighet til å arrestere dette skipet. Vi fortsetter vår seilas. Over, svarer Thunder.
– Vi har myndighet. Vi har rapportert posisjonen din til Interpol og australsk politi.
– Ok, ok, du kan sende posisjonen vår, men du kan ikke borde dette fartøyet. Du kan heller ikke arrestere det. Vi seiler i internasjonalt farvann, og vi fortsetter.
– Vi kommer til å følge deg, og du er under arrest. Skift kurs til Fremantle, Australia. Ser vi deg fiske, stopper vi deg fysisk, truer Hammarstedt.

Han kjenner adrenalinet jage gjennom kroppen, småløper ned på dekk for å ta bildet han har drømt om, ved rekka med Interpol-etterlysningen i hånden og Thunder i bakgrunnen. Tilbake på broen gir han ordre om å holde avstand på en halv nautisk mil til Thunder. Han vil ikke gå for nær, men samtidig være nær nok til å reagere raskt hvis skipet endrer kurs.
– Den vanskelige delen er over nå, sier Adam Meyerson. Før han går ned i kapteinslugaren, blar Hammarstedt opp skipsloggen, lener seg over den og skriver: «Hot pursuit begins.»15

For å komme seg unna forfølgeren, flykter Thunder inn i pakkisen. Det er en livsfarlig manøver. Foto: Simon Ager

For å komme seg unna forfølgeren, flykter Thunder inn i pakkisen. Det er en livsfarlig manøver. Foto: Simon Ager