Glutenfri sjokoladedrøm

Med tre kokebøker bak seg er Cecilie Hauge Ågotnes blitt dronningen av nydelige oppskrifter basert på lavFODMAP-dietten. Her deler forfatteren oppskriften på en av sine favorittkaker, Sjokoladedrøm, som hun like gjerne tar med seg i bryllup som juleselskap og barnebursdag.  

Oppskrift: Sjokoladedrøm

Fra boka "Kaker og desserter for sensitive mager" av Cecilie Hauge Ågotnes

 TIPS: Kaken kan godt lages dagen i forveien, og den egner seg godt til å fryses ned.

TIPS: Kaken kan godt lages dagen i forveien, og den egner seg godt til å fryses ned.

 Foto: Christin Eide

Foto: Christin Eide

Lag bunnen

Sett ovnen på 175 grader.
Smelt smøret. Pisk eggene og sukkeret til eggedosis.
Bland melet med bakepulveret. Tilsett melet i eggedosisen og rør inn smøret og fløten.
Smør en kakeform og hell røren i formen. Stek
kaken i 20–25 min. på midterste rille, og avkjøl den.

Lag sjokoladelokket

Varm opp kremfløten. Ta gryten av platen og bland inn sjokoladen til den er smeltet. Rør noen ganger i sjokoladeblandingen mens du venter på at den skal bli romtemperert. Når blandingen har romtemperatur, helles den forsiktig over kaken mens denne fortsatt er i formen. La kaken stå kaldt i en times tid.

LavFODMAP-dietten ble utviklet i Australia over en tidsperiode på 10 år. Enkelt forklart innebærer den å redusere inntaket av mat som innholder kortkjedede karbohydrater som kan trigge symptomer hos mennesker med irritabel tarmsyndrom. Dietten har vist seg å være svært effektiv for mange mennesker som lider av dette, og det er Cecilie Hauge Ågotnes' egne erfaringer med lavFODMAP som inspirerte henne til å skrive blogg, og senere tre bøker, om temaet. Les mer på bloggen hennes her: lavfodmap.no